65 Föregångare och efterspel

Att försöka att vara en föregångare kan nog straffa sej. Många är dom vars efterföljare har skämt ut dom. Om dom sitter i himlen och tittar på vilket arv som de har lämnat efter sej i världen så upplever de nog ett litet helvete.

När Tore Wretman uppfann planksteken så var det meningen att man skulle ha en stek på en planka i ugnen och sedan lägga över steken på en tallrik när man tog ut steken. Efter hans död så har alla kockar i hela sverige börjat att istället ha steken på en vanlig plåt i ugnen för att sedan lägga över den på en planka när man har tagit ut den ur ugnen.

Marx kritiserade ju Gothaprogrammet med ”Om detta är marxism då är inte jag marxist.” Sedan dess har det mesta av vänstern snarast följt i Gothaprogrammets fotspår.

Jung sa en gång ”Tur att jag är Jung och inte jungian!”

Schrödinger försökte att popularisera ett svårt kvantfysiskt problem med en enkel, pedagogisk liknelse, Scrödingers katt, och sen dess har de flesta tolkat honom på precis motsatt sätt till hur han egentligen menade. Det kan inte vara roligt.

Vad skulle Popper egentligen ha tyckt om sin epigon Sorros?

Foucault hatade biologister och socialkonstruktivister lika mycket men socialkonstruktivister har  tagit honom som sin idol. För Foucault så var ”tabula rasa” bara ännu en förtryckarteknik.

Buddha lärde bl.a att alltför mycket teoretiserande och alltför stor frågvishet var skadligt men efter hans död så splittrades buddhismen i en mångfald olika teorier.

Nagarjuna skulle ha kunnat vara en återfödd Siddharta Gautama när han lärde att det inte var någon skillnad mellan samsara och nirvana och när han försökte att förena buddhismen genom att kritisera allt filosofisk käbbel men ironiskt nog istället råkade orsaka den största splittringen inom buddhismen nånsin.

Muhammed ville förena en mångfald stridslystna nomadstammar i ett nationsliknande projekt, likt gudakonungarna från civilisationens gryning tio årtusenden tidigare, men han lyckades bara förena dem tillfälligt mot en gemensam yttre fiende och efter hans död började de strax att strida inbördes igen.

Jesus predikade kärlek och hans efterföljare har slaktat folk i årtusenden.

Lewis Carroll skrev Alice i underlandet för att han hatade högre matematik. Jag kan föreställa mej honom jagas genom en evig labyrint av kärleksfulla pårökta hippies som ropar ”vi hatar också matte”.